Boekhoud-apps voor een klein bedrijf (4)

Dit is de laatste blog in mijn serie over simpele boekhoudsoftware voor zelfstandigen en kleine bedrijven. In de drie eerste blogs schreef ik over mijn randvoorwaarden (online en betrouwbaar, intuïtief gebruik maar ook geschikt voor boekhouders, schaalbaar en betaalbaar). Ik testte een aantal programma’s in de praktijk: e-Boekhouden, MoneyMonk, Informer, MoneyBird en Reeleezee. En ik maakte ook zelf een keuze voor mijn bedrijf…

Geen snelle start

De afgelopen weken heb ik een korte praktijktest gedaan van Snelstart. In vergelijking met de vijf bovenstaande programma’s een wat vreemde (old school) eend in de bijt, want Snelstart werkt (nog) met een lokale installatie. Mede daardoor biedt het juist geen snelle start, want downloaden en installeren (de eerste keer ontbraken er natuurlijk essentiële onderdelen in Windows) kostte mij al gauw een minuut of twintig. In die tijd ben je met de online programma’s al een eind op weg… Als het eenmaal geïnstalleerd is en werkt, kun je je administratie trouwens wel online raadplegen en bewerken.

Maar ook na installatie blijft het een ingewikkeld werkend programma met veel boekhoud-technische termen. Het was behoorlijk zoeken voor ik de eerste inkoopfactuur ingevoerd had; het inlezen en boeken van bankafschriften verliep daarentegen wel soepel. Snelstart heeft ook geen dashboard en (in de simpele, geteste versie) geen mogelijkheid om als zelfstandige gewerkte uren bij te houden. De prijs (€ 9,50 per maand voor de simpelste versie) is aantrekkelijk, maar voor zelfstandigen en kleine bedrijven die een simpele en flexibele boekhouding willen voeren, is dit programma gewoon minder geschikt.

Voor niks kan weinig

Ik heb ook nog kort naar Gekko en Rompslomp gekeken, twee relatief nieuwe spelers die zich expliciet op zelfstandigen richten. Beide bieden ze een gratis versie van hun administratiesoftware, maar als je echt voordeel wilt halen uit je boekhoudgeploeter, bv. door de BTW-aangifte automatisch uit je administratie te laten rollen, dan moet je de betaalde versie aanschaffen. Bij andere pakketten met een gratis versie werkt dit anders: die bieden meestal de complete functionaliteit maar beperken het aantal in te voeren documenten. Dat lijkt mij een logischer stap: een klein bedrijf kenmerkt zich niet doordat het geen BTW-aangifte uit de administratie haalt maar door het geringe aantal facturen! Gekko bleek ook nog echt in ontwikkeling, zo was het niet mogelijk een factuur gesplitst te boeken, bv. een deel zakelijk en een deel privé. Het advies was om dat dan in twee facturen te boeken, maar daar wordt administreren niet echt leuker van….

Mijn keuze

Mijn onderzoek van de afgelopen weken was mede ingegeven door mijn eigen zoektocht naar voor mij geschikte boekhoudsoftware. Zelf heb ik inmiddels voor Informer gekozen, omdat het makkelijk werkt, veel functionaliteiten biedt, voortdurend aan het vernieuwen is en vooruit kijkt. Ook een aantal klanten adviseerde ik Informer, maar dat waren wel vergelijkbare ondernemers. Voor jouw situatie kan een ander programma interessanter zijn. Met de informatie en ervaringen die ik in mijn zoektocht heb verzameld en na een gesprek met jou  kan ik je een advies op maat geven!

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter