Waar vind je geld voor je groei?

Ben je op zoek naar financiering voor je onderneming, bijvoorbeeld omdat je wilt starten of uitbreiden of omdat je nieuwe producten wilt ontwikkelen, maar heb je geen idee hoe je het geld daarvoor moet vinden? Hieronder beschrijf ik kort wat je kunt doen om je plannen en dromen gerealiseerd te krijgen.

Voorbereiding

Het is allereerst belangrijk je plannen, mogelijkheden en moeilijkheden “op papier” te zetten. Dat kun je doen in een ondernemingsplan of in een ander plan. Onderdeel daarvan is ook het financieel plan: hoeveel gaat het kosten en wie draait voor die kosten op? Het opstellen hiervan helpt je bij het verhelderen van je ideeën en het formuleren van je plannen, ook voor eventuele externe belangstellenden (financiers en anderen).

Interne Financiering

Extra geld voor je onderneming hoeft niet per se van anderen te komen. Vaak is het slim om eerst te kijken of je zelf nog financieringsbronnen hebt. Deze kunnen vaak sneller en goedkoper beschikbaar komen. Je kunt allereerst denken aan spaargeld, maar ook aan het verbeteren van processen in je bedrijf:

  • Kunnen je klanten sneller betalen?
  • Kun jij de betalingen aan je leveranciers optimaler inplannen?
  • Kun je je voorraden efficiënter beheren?
  • Kun je door anders te werken tijd vrijmaken om zelf meer aan de realisering van je plannen te werken?

Bovendien is het makkelijker externe financiering te vinden als je kunt laten zien dat je intern ook al het nodige gedaan hebt om je plannen te verwezenlijken.

Externe financiering

Traditioneel kwam de belangrijkste externe financiering voor bedrijven van banken en andere financiële instellingen in de vorm van garanties, leningen of leasing. Sinds een aantal jaar kunnen ondernemers ook terecht bij een aantal andere externe financiers zoals particuliere investeerders, familie en vrienden, het algemene publiek, leveranciers en klanten, kredietunies, microkredietinstellingen of regionale ontwikkelingsmaatschappijen.

Concrete, wat creatievere voorbeelden zijn de financiering van de opstart van een broodbezorgservice door vooraf al “broodabonnementen” te verkopen aan klanten (crowdfunding) of de medefinanciering van een nieuw productiemiddel door een leverancier die daarna gedurende een bepaalde tijd meedeelt in de extra omzet die dat nieuwe productiemiddel genereert.

Waar te beginnen?

Elk van de genoemde externe partijen kent zijn eigen voorwaarden en aanpak maar ze zullen allemaal vragen naar een gedegen ondernemings- en financieringsplan. Ook om de mogelijkheden van interne financiering te inventariseren is een dergelijk plan nodig. Dus daar begin je. Bij het uitwerken van het plan komt vanzelf aan de orde welke externe partijen je kan benaderen als je meer geld nodig hebt dan je intern kunt vinden. Fiducie is gespecialiseerd in het doorlichten van kleine bedrijven en kan snel laten zien waar verbetermogelijkheden en financieringskansen liggen. Daarmee kun jij makkelijker financiers benaderen op de manier die bij jou en bij hen past. Ook daarbij kan Fiducie je ondersteunen. Meer weten? Neem contact op!

 

 

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter