Hoe bepaal je de prijs voor jouw product of dienst?

hoe bepaal je de prijs van een product of dienst? Fiducie hellpt ondernemers, zelfstandigen en mkb met duurzaam financieel ondernemen boekhoudkantoor en administratiekantoor

Als je begint met ondernemen, is het waarschijnlijk een van de eerste zaken waar je over na gaat denken: wat is mijn prijs?

Of je nu een loopbaancoach bent die per uur factureert, een fietsenmaker, je een (online) opleiding verkoopt of een fysiek product; het bepalen van de prijs voor een product of dienst is niet altijd makkelijk.

Er zijn veel zaken waar je in eerste instantie niet aan denkt, maar waar je wel rekening mee moet houden.

In deze blog neem ik je mee in de stappen die je kunt doorlopen om de prijs van jouw product of dienst te bepalen.

Hoe bepaal je de kostprijs?

Allereerst bepaal je de kostprijs van wat je wil verkopen, of dat nu een product of een dienst is.

Die kostprijs bestaat uit directe en indirecte kosten.

Wat zijn directe kosten?

De directe kosten zijn redelijk eenvoudig: hoeveel tijd gaat er zitten in het leveren van een dienst of het maken van een product en hoeveel moet je iemand daarvoor per uur betalen of wil je daarvoor zelf ontvangen? Bij een product tel je daarbij nog de kosten van het  materiaal dat je nodig hebt, op.

Wat zijn de indirecte kosten?

De indirecte kosten zijn de algemene kosten van je bedrijf, die je natuurlijk wilt terugverdienen:

  • huur van je kantoor of productieruimte
  • kosten voor reclame
  • administratie
  • website
  • verzekeringen

Deze kun je per jaar berekenen.

Daar kun je bij optellen wat jij voor jezelf uit je onderneming zou willen halen als beloning. Dus: wat is je gewenste of benodigde jaarloon?

Let hierbij op dat je je eigen loon niet dubbel telt: als vergoeding voor je maakuren in de directe kosten en als winst uit onderneming. 

Vaste kosten van jouw onderneming

Het jaarloon en de indirecte kosten vormen de vaste kosten. Die moet je terugverdienen met de marge tussen je verkoopprijs en je inkoopprijs.

Jaarloon + indirecte kosten = vaste kosten

Een voorbeeld voor het bepalen van de verkoopprijs van een product

Je kent toevallig een aantal kunstenaars en wilt (uiteraard met hun toestemming) via een webshop hun tekeningen op canvas verkopen.

De materiaal-, druk- en verzendkosten van een canvas zijn € 50 per stuk.

Je bedrijfsruimte kost € 750 per maand en je besteedt per jaar € 8.000 aan verkoopkosten en € 3.000 aan administratie- en andere kleine kosten.

De indirecte kosten zijn dan per jaar € 20.000.

Zelf wil je er per jaar graag € 30.000 aan verdienen.

Je vaste kosten zijn dus € 50.000.

Hoeveel moet je verkopen om je vaste kosten te verdienen?

Nu moet je een balans vinden tussen je verkoopprijs en het aantal producten dat je denkt te kunnen verkopen.

Als je denkt 500 canvassen te kunnen verkopen, moet elk canvas dus € 100 (€ 50.000/500) aan vaste kosten opleveren en moet je verkoopprijs dus minstens € 50 (kostprijs) + € 100 (bijdrage aan vaste kosten) = € 150 zijn.

Je verkoopprijs moet ook redelijk zijn, gezien de markt waarin je onderneemt.

Als vergelijkbare producten verkoopprijzen van € 75 hebben, kan jouw “marge” dus maar € 25 zijn: € 75 (verkoopprijs) – € 50 (kostprijs).

Met vaste kosten van € 50.000 moet je dan dus € 50.000/€ 25 = 2.000 canvassen verkopen.

Met dit voorbeeld kun je ook een prijs vaststellen voor jouw uurtarief.

Ook jouw uurtarief of productprijs berekenen?

Wij denken graag met je mee. Neem contact op!

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter