Praktijkvraag: "Hoe boek ik flexplekkosten?"

Veel zelfstandige ondernemers zijn lid van een initiatief waar ze een flexibele werkplek kunnen gebruiken. “Boek ik dat onder Huur Bedrijfsruimte of onder Contributies?” is een vraag die ik af en toe krijg.

In dit geval mag je dat als ondernemer zelf bepalen. Van de Belastingdienst kun je huurkosten en contributie als bedrijfskosten boeken (in je aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting). Voor de aftrekbaarheid maakt dat niet uit. Het gaat dus om het inzicht dat je zelf wilt hebben in je kosten. Zie je de flexplek vooral als alternatief kantoor of als mogelijkheid om anderen te ontmoeten?

En voor de BTW-aftrekbaarheid gelden de gewone regels: de BTW is aftrekbaar als de factuur aan de vereisten voldoet en als jij zelf als ondernemer belaste activiteiten verricht.

 

Meer vragen? Neem vrijblijvend contact op! Zelf een vraag uit de praktijk stellen? Op de hoogte blijven?

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter