Kan ik zelf mijn aangifte btw doen?

Kroppen-sla-min

Elke maand of elk kwartaal moet een ondernemer de verschuldigde btw uitrekenen en aangeven. Dat heet ook wel de aangifte omzetbelasting. Soms is het slim daarbij hulp te vragen, maar vaak genoeg kun je dat ook zelf. Of in ieder geval in grote delen en dan het eindresultaat laten controleren. Dat is vaak goedkoper en geeft jou misschien meer grip op de financiële stromen in je bedrijf!

Wat is de btw en hoe werkt de btw-aangifte?

Btw staat voor ‘belasting over de toegevoegde waarde’, dus over de waarde die jij als ondernemer hebt toegevoegd. Dat is dus de waarde van je verkopen min de waarde van je inkopen. Als je een dienst of product verkoopt, bepaal je welk tarief van toepassing is en tel je die belasting op bij je verkooptarief. Als jij hebt berekend dat jouw training € 150 per deelnemer moet opleveren, dan moet je prijs per training € 181,50 zijn. Want het tarief voor veel trainingen (maar niet in alle gevallen!) is 21% en 21% van € 150 = € 31,50. Dat is de belasting die jij moet gaan afdragen aan de Belastingdienst en die moet je bij je deelnemer in rekening brengen. Van je deelnemer ontvang je dus € 181,50. Daarvan draag je € 31,50 af aan de Belastingdienst en is € 150 je opbrengst.

Van deze af te dragen omzetbelasting kun je de belasting aftrekken die jij betaald hebt in je inkoopfacturen. Want andere ondernemers berekenen jou dus ook prijzen inclusief btw. Als deze aankopen bestemd zijn voor je onderneming, mag je deze aftrekken. Bij elke inkoopfactuur kijk je dus hoeveel btw de ondernemer berekent (en of dat klopt) en registreer je het bedrag.

Elke aangifteperiode (elke maand, maar meestal elk kwartaal) tel je deze beide btw-soorten op: van het totaal dat jij in rekening hebt gebracht aan je klanten trek je het totaal dat aan jou in rekening is gebracht af en het saldo draag je af aan de Belastingdienst. Als het saldo negatief is, dus als de btw in je inkoop hoger was dan die in je verkoop, krijg je het saldo terug van de Belastingdienst.

BTW-aangifte

BTW-aangifte

Dit klinkt als veel extra werk, bij elke verkoop en inkoop de btw (correct) registreren.

Nee hoor, eigenlijk is het principe dat je btw-aangifte vrijwel vanzelf gaat als je administratie op orde is. Wat is daarvoor nodig? In grote lijnen moet je ervoor zorgen dat

  • je al je verkopen hebt geregistreerd,
  • je een overzicht hebt van al je inkopen en
  • het bank- en kasboek is bijgewerkt.

 

Hoe je dat precies voor elkaar krijgt, komt aan de orde in de volgende berichten.

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

1 reactie

  1. Een vriendelijke starter op augustus 24, 2018 om 11:10 am

    Erg praktisch. Voor een starter schijnt het licht op een aantal zaken die erg lastig klinken, maar eigenlijk wel meevallen na je uitleg.

    Bedankt voor de tips!

Laat een reactie achter