Crowdfunding: geld, goodwill en naamsbekendheid

crowdfunding om je bedrijf te starten en financieren, crowndfundingacties, crowdfunding platform

Een goed plan, het vertrouwen dat klanten en samenwerkingspartners je weten te vinden en geld: dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor een kansrijke start met je nieuwe bedrijf, nieuwe product of dienst of voor je project. Wat als je alleen nog maar het plan hebt?

Crowdfunding kan een goede manier zijn om financiering en tegelijkertijd naamsbekendheid en goodwill te genereren onder mensen die jou en je bedrijf nog niet kennen – en natuurlijk ook bekenden kan inspireren je (extra) te ondersteunen.

Hieronder zetten we de drie vormen van crowdfunding voor je op een rijtje.

 

Crowdfunding via donaties

Vraag mensen om vrijblijvend een bedrag aan je over te maken, waar je al dan niet iets tegenover stelt. Denk aan iets symbolisch, als bedankje en reminder. Als theater kun je bijvoorbeeld een ontmoeting met een regisseur cadeau doen, of als molen een pak zelfgemalen meel. Je kunt de donatie ook als voorfinanciering beschouwen, bijvoorbeeld als je mensen die nu doneren over een paar maanden een kist sinaasappelen geeft. Je kunt in dat geval de vraag stellen of het wel crowdfunding is. Het antwoord is “ja” als het risico dat je de tegenprestatie niet levert bij de gever ligt.

 

Crowdfunding via leningen

Voor projecten is dit ongebruikelijk, maar als ondernemer kun je mensen vragen om hen een bepaald bedrag te lenen. Je verdeelt het totale bedrag dat je nodig hebt in stukjes die voor individuele gevers behapbaar zijn. Wordt het product of de dienst waarvoor je deze crowdfundingsactie start een succes, dan krijgen de gevers hun lening terug, al dan niet met rente. De Wickevoorter Stadsboeren, het bedrijf van mijn broer en zus, hebben op deze manier hun startkapitaal verzameld, net als een aantal andere ondernemers die Fiducie ondersteunt.

 

Crowdfunding via aandelenuitgifte

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij de term crowdfunding, maar ook aandelenuitgifte hoort in dit rijtje thuis: het is de bekendste manier om zowel geld als betrokkenheid te genereren. Je geeft mensen een aandeel in je bedrijven. Doorgaans zijn het grote bedrijven die aandelen uitgeven, voor grote bedragen. Maar je kunt ook voor (heel) kleine bedragen aandelen uitgeven, aan zoveel mensen als je maar wilt. Voorwaarde is wel dat je een bv hebt.

Met het aandeel geef je iemand letterlijk een aandeel in het bedrijf, wat betekent dat de aandeelhouder meedeelt in de winstuitkering van het bedrijf. Je kunt aandeelhouders zeggenschap geven in de aandeelhoudersvergadering, maar je kunt ook aandelen zonder uitgeven. Wel geldt, dat hoe groter het aandeel is dat iemand in je bedrijf heeft, hoe meer deze persoon zich verbonden voelt en hoe meer er doorgaans naar zijn of haar ideeën over de koers van het bedrijf wordt geluisterd.

 

Via crowdfunding in de schijnwerpers

Financiering vinden is bij crowdfunding maar een deel van het verhaal. Minstens even belangrijk is het dat je je bedrijf of project ermee in de schijnwerpers zet. Het succes van een crowdfundingscampagne valt of staat daarom met hoe goed je jezelf kunt verkopen.

Zorg voor een goed plan, niet alleen voor wat je gaat ontwikkelen, maar ook voor hoe je dat presenteert op social media, in filmpjes, in de reguliere media, op je website, enzovoorts.

Welk crowdfundingplatform kies je?

Er zijn verschillende platforms die crowdfundingacties ondersteunen.
Een goed voorbeeld is CrowdAboutNow, waarop Wickevoorter Stadsboeren de campagne voor hun stadsboerderij voerden.

Welk platform voor jou geschikt is, hangt onder af van de sector waarin je werkt, de financieringsvorm die je zoekt (donaties, lening of aandelen) en je voorkeuren.

Belangrijk om op te letten, zijn in ieder geval:

  • de voorwaarden en kosten van het gebruik van het platform
  • welke en hoeveel campagnes heeft het al ondersteund, en met hoeveel succes?
  • de werkwijze. In hoeverre word je door het platform begeleid, waaruit bestaat die begeleiding, wat gebeurt er als je je campagnedoel niet haalt?

 

Zie jij de voordelen van crowdfunding?

Overweeg je een crowdfundingscampagne te starten? Ook bij Fiducie adviseren we je natuurlijk graag.

 

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter